tiistai 1. helmikuuta 2011

Hyvä päivä








Nämä herttaiset lehmät tuovat toivottavasti iloa yhtä paljon sinulle kuin minullekin! 11-vuotiaat koululaiset ovat värittäneet nämä taideteokset, ja ne koristavat koulun käytävää. Nappasin töissä iltapäivällä valokuvat - väriloisto ja luovuus on huimaava!

Tämä päivä on ollut oikein hyvä päivä!

- Olin kotona aamulla kl. 9 saakka - joimme aamuteet rauhassa esikoisen kanssa, jonka koulu alkoi vasta kl. 9.

- Töissä ei kiirettä - se tammikuun työrysä on selvitetty . . . aamupäivällä sain koordinoitua maaliskuun tutkimukset, ja sain journalisoitua aika paljon ajan tasolle.

- Erään aikuisryhmän työnohjaus sujui hyvin - onnistui asettaa pari sopivasti häiritsevää kysymystä, jotka aiheutti hedelmällistä reflektointia ja jo pari konkreettista muutosta.

- Erän nuori kertoi saamastaan diagnoosista luokkatovereilleen, opettaja alusti ensin kertomalla Ennakkoluuloista ja Erilaisuudesta . Tunnelma oli avoin ja hyväksyvä, luokkatoverit asettivat hyviä kysymyksiä. Minä kerroin lopuksi neuropsykologian perspektiivistä / tutkimuksista aivojen erilaisuudesta: Kuinka diagnoosin omaavilla jotkut asiat sujuvat paremmin ja nopeammin, kun taas toiset hitaammin ja hankalammin - Lopuksi yhteenvedossa painotimme, että me jokainen olemme omalla tavallamme aivan ainutlaatuisia ja erikoisia - sekä ilman diagnooseja että niiden kanssa.

- Kotosalla mies on varannut huomiseksi keilausradan, jonne myös miehen sisko perheineen tuleepi ... keilauskuume tarttuu :)

- Nuorimmainen sai tehtyä valmiiksi kirjallisen analyysin lukemastaan kirjasta.

- Nyt on uunissa nuorimmaisen kanssa tekemä omenapaistos ... mmm!

Hyvä päivä on kääntymässä hyvään iltaan, joten palailen tästä keittiöön teen keittoon

... Toivotellen oikein hyvää alkavaa viikkoa!

2 kommenttia:

  1. Ihana, että stressaavampi aika on ohitettu. Hienolta kuulosti se luokkavierailu. Varmasti auttaa oppilasta selviytymään haasteistaan paremmin, jos kaverit osaavat suhtautua oikealla tavalla. Tuollaisia tunteja pitäisi olla enemmänkin. Tyttö kertoi ekaluokalla, että ADHD oppilaasta oli opettaja sanonut lääkkeenoton yhteydessä, että se joutuu ottamaan lääkettä, kun sen päässä on vikaa. Ajattelivat varmasti helppoa vastausta, mutta aika stigmatisoivaa, jos kasvaa noin "laajan" mäâritelmän varjossa...
    t josu

    VastaaPoista
  2. Kiitos, on tosi ihana että on hieman enemmän "ilmaa" töissä. Sain tänään "siivottua" sähköpostin (lajiteltua tärkeät omiin mappeihin, ja poistaa muut - 500 meilin näyttö on nyt kutistunut vain 14 meiliin :)
    Juu, joskus meidän aikuisten satunnaiset vastaukset voi luoda vaikka minkälaisia kuvia lasten mieliin - "sanat rakentaa todellisuutta" jotta usein on hyvä punnita sanat ennen niiden lausumista (esimerkkisi on hyvin kuvaava) - toivottavasti muutkin lapset juttelevat vanhempiensa kanssa, jotta ei ADHD-diagnoosin omaava oppilas saa "vikapää"-tarraa otsaansa.

    Mukavaa loppuviikkoa sinulle!

    VastaaPoista

On mukava kun kirjoitit kommentin / ajatuksen :-)